Articole și interviuri

Otilia Nica – despre Concentric și sustenabilitate

Otilia Nica



Otilia Nica, cofondatoare Concentric, reprezintă genul de femeie de succes, ce renunță la tot, o ia de la capăt și reușește să facă performanță într-un timp extrem de scurt, indiferent de domeniul de activitate. Pentru ea nu există... nu se poate! Iar brand-ul Concentric este dovada că atunci când vrei se poate.

Oilia este un magnet pentru tinerii artiști, pe care îi promovează și le deschide noi oportunități. Fiecare piesă vestimentară ce iese din atelierul Concentric este unică, atemporală, semnată de tineri artiști plastici coordonați de fiica Otiliei, Miruna.

AnaMaria Kovalciuc, jurnalist independent

AnaMaria Kovalciuc: Când și cum a apărut Concentric?

Otilia Nica: Concentric a apărut ușor, ușor acum 2 ani. O idee care îți apare într-o zi, dispare în a doua, în a treia deja te macină și nu îți da pace.

Miruna, fiica mea cea mare a fost cea care m-a inspirat și determinat. Ea și cu gașca ei de prieteni, majoritatea elevi atunci la liceul Tonitza.

Și mesajele din on-line din perioada pandemiei de susținere a artiștilor și a afacerilor locale au conturat profilul Concentric de la bun început: urma să fie un atelier de creație conceput ca un sprijin, o modalitate de a promova tinerii artiști utilizând pe cât posibil doar produse fabricate în România.

În spatele brand-ului Concentric se află propriul nostru atelier de creație și croitorie. De acest business, în prezent, mă ocup eu împreună cu fiica mea, Miruna, acum studentă la MetFilm School Berlin.

Miruna Nica cofondatoare Concentric

AMK: A fost greu să renunți la cariera ta de dinainte pentru a te dedica întru-totul proiectului Concentric? Știu că ai lucrat la Curtea de Conturi unde sunt în spate atâția ani de studiu și practică.

 

OT: Eu sunt de profesie economist. Am renunțat la carieră și anume am demisionat fără a avea vreun alt plan, cu mult înainte de a apărea ideea de Concentric. Motivele au fost personale. Am renunțat cu ușurință convinsă fiind că iau o decizie bună pentru mine.

Nu am niciun regret. Aceea a fost o perioadă foarte bună a vieții mele profesionale. Dar abia acum simt că fac lucruri cu foarte mare plăcere și fără foarte mult stres.

AMK: Brand-ul tău este despre reciclare și sustenabilitate. Cum reușești să menții acest concept și să îl implementezi când tendința este de a consuma cât mai mult?

OT: Sustenabilitatea și reciclarea nu au fost un scop în sine.

Cumva, natural ne-am îndreptat în direcția aceasta din dorința de a crea articole unicat. Și a fost o idee excelentă. Acum nu aruncăm nimic, toate resturile ce rămân din procesul de croit sunt reutilizate. Nu ni s-a părut că facem ceva ieșit din comun și cu toate acestea am fost remarcați și povestea noastră despre sustenabilitate a apărut și în Ziarul Financiar.

Prin urmare, și tema colecției pregătite pentru ediția a treia a expoziției Noaptea Designerilor este strâns legată de acest subiect.

AMK: Am văzut pe site-ul Concetric că printre colaboratori sunt mai mulți artiști plastici. Cum a luat naștere colaborarea cu ei?

OT: Colaborările cu artiștii ne sunt tare dragi. Așa cum am spus, Concentric pentru așa ceva a fost creat. Să promoveze arta. Și să o aducă în stradă.

Lansăm call-uri pe Instagram și primim zeci de portofolii cu lucrări. Selecția e greu de făcut. Miruna se ocupă de partea aceasta. Tinerii sunt extrem de entuziaști. Încheiem contracte de drepturi de autor pentru o perioada limitată și îi promovăm pe site-ul nostru și pe rețelele de socializare.

De curând a apărut o știre legată de Alexandra Corcode, prima noastră colaboratoare. Este studentă la Royal Academy of Arts din Haga și are șanse mari să colaboreze pe viitor cu New York Times. Noi suntem tare mândri de ea. Parcursul ei excepțional nu ni se datorează în niciun fel, dar pentru că am fost acolo și ne-am intersectat drumurile la un moment dat, pentru noi e motiv de mândrie. De altfel, le urăm mult succes tuturor.

AMK: Cine creează tiparele pentru viitoarele colecții?

OT: La Concentric nu se creează tipare. Nu colaborăm cu un designer anume. Se pornește întotdeauna de la un tipar clasic. Produsele noastre arată inițial foarte comune. Apoi cu creativitate le transformăm prin diverse tehnici: aplicații, prin pictură, prin decupaje etc. Sau pornim din start cu o combinație atipică de materiale, de resturi textile.

Nu facem haine sau accesorii la modă, în tendințe. Facem haine clasice, confortabile și atemporale. În general, un produs Concentric este rezultatul unei munci creative de echipă.

AMK: Cât de simplu sau de greu a fost să te afirmi pe piață? Prin ce te diferențiezi de celelalte brand-uri?

OT: Concentric are multe atu-uri. Am intrat pe piață pe mai multe uși.

În primul rând avem propriul nostru atelier astfel că putem oferi produsele noastre pe măsura clientului. Asta apropo, ține iarăși de sustenabilitate.

Pe partea aceasta de servicii colaborăm cu alți creatori de modă sau brand-uri care au ales să își externalizeze producția: Ana Novic, Mihai Manciu, Suav, Bella Boutique. Stiluri extrem de diferite dar care au în comun calitatea cusăturilor executate de noi.

În ceea ce privește brand-ul Concentric, și aici am intrat pe piață prin învăluire. Am ales să nu mergem pe clasicele rețete de marketing. Așa că sub eticheta Concentric găsiți și gablonțuri, și lenjerii de pat, și produse pentru copii etc. Deci o gamă extrem de variată și cu prețuri ce acoperă o plajă întinsă.

Colaborările cu artiștii și munca de echipă sunt două elemente care ne asigură varietatea de stiluri și unicitatea articolelor.

Brand-ul Concentric nu este despre modă, trenduri sau șabloane, este despre artă, despre cauze, despre diversitate, despre comunități.

Ne adresăm persoanelor responsabile, cu personalitate, cu atitudine care apreciază confortul, liniile simple, clasice.

AMK: Știu că mergi în calitate de expozant pe la diferite târguri cu specific hand-made. Care este impactul asupra afacerii tale? Dar impactul colecțiilor asupra publicului?

OT: Prima ieșire din on-line a fost cu un stand la un festival de muzică tehno organizat la Cumpăna.

A fost o experiență deosebită. Energie maximă, conexiuni noi, diverse și interesante. Ulterior am participat în București la mai multe târguri de susținere a creatorilor români.

Aceste întâlniri, atât cu alți expozanți cât și cu publicul, au stat la baza deciziei de a deschide primul nostru magazin în Centrul Vechi. Pare că după o perioadă de dominație a on-line-ului, suntem cu toții doritori de interacțiune. Magazinul va fi inaugurat cât de curând (mai-iunie) și în același spațiu am invitat alături de noi și alți creatori/producători cu care rezonăm.

Dar cu siguranță vom participa în continuare și la târguri. E o modalitate bună de promovare.

AMK: Cum sună viitorul în ceea ce privește Concetric?

 

OT: Ooo, da. Mi-ar plăcea să am un glob de cristal. Să văd ceva proiecții din viitor.

Avem planuri și avem și răbdare. Cheia viitorului cred că este adaptabilitatea. Și noi suntem suficient de creativi în bussines și flexibili astfel încât să putem fi extrem de optimiști. 

Dacă ți-a plăcut interviul poți sprijini ONG-ul Anonymo Muza donând 5, 10 sau 50 RON în contul RO22RNCB0072129669300001, deschis la BCR (titular cont Asociația Anonymo Muza), CUI 30763659.

Spread the news
6

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *