
Andreea Stoian, designer român și asistent universitar a făcut performanță încă din primii ani de lansare în domeniul designului vestimentar. A expus la Muzeul Național de Artă colecția L’impression De-couvrir și chiar în afara țării la Moscova, rochia Grown Gown realizată din miceliu! Andreea este un profesor dedicat studenților și o mamă exemplar, aflată într-un continuu proces de cercetare și îmbunătățire a relațiilor interumane.
(un interviu realizat de AnaMaria Kovalciuc, jurnalist independent)
AnaMaria Kovalciuc: Prima dragoste a fost Facultatea de Litere din Constanța, apoi Facultatea de Arte Decorative și Design din București? De ce ai schimbat brusc domeniul de activitate și ce te-a determinat să îmbrățișezi această ramură a frumosului - design vestimentar?
Andreea Stoian: Psihologii spun că adevărata menire a unui om se manifestă în primii șase ani de viață, când copiii se află în starea Alfa, așa cum o numesc cercetătorii. Atunci este momentul propice să observăm cu ce se joacă copilul preponderent, ce preferințe are, în ce zonă se simte cel mai confortabil.
În cazul meu, amintirile din copilărie cele mai vii sunt momentele când făceam haine pentru păpuși. Mai târziu, am început să le și desenez, fără a face în școala primară cursuri de desen.
Privind acum în urmă, pot spune că dintotdeauna am fost un om creativ. Și am căutat să mă alătur altor oameni liberi în gândire, ca și mine. M-am îndreptat către domenii de activitate care inovau, prețuiau noutatea, ideile originale, non-conformiste. Am fugit de reguli și de „asta nu se poate”.
Neputând să urmez un liceu de arte, pentru că pe atunci pictura sau desenul nu erau considerate meserii de viitor, am ales să merg către cea mai apropiată ramură unde am considerat că există loc de exprimare liberă.
Așa am ajuns să fac Facultatea de Litere. Am ales Constanța pentru că mă atrăgeau orașul și marea, eu fiind născută în Teleorman.
După Litere, am lucrat câțiva ani în publicitate unde iarăși am respirat aer creativ. A fost o experiență foarte plăcută. Oamenii din publicitate sunt făcuți dintr-o plămadă anume, pe care n-o întâlnești des în alte medii.
Criza economică din 2009 - 2010 a venit cu disponibilizări de personal și în agenția de publicitate unde lucram. Pentru mine acest șut în fund a însemnat, de fapt, un pas înainte.
Datorită susținerii pe care am avut-o din partea soțului meu, am putut atunci să-mi îndeplinesc adevărata menire și să urmez facultatea la care visam, de fapt, din copilărie.
Deci, ca să-ți răspund la întrebare, prima facultate, cea de Litere, au fost un fel de scurt popas de la chemarea pe care am simțit-o dintotdeauna.
AMK: Povestește-ne despre prima ta colecție și prezentare de modă. Ce anume te-a inspirat și cum a fost să îți vezi creațiile acolo sus pe podium?
AS: Prima mea colecție s-a numit geNom și a plecat de la geometria naturii, acele constante care sunt prezente atât în regnul uman, cât și cel animal sau botanic. Punctul de plecare a fost secțiunea de aur sau proporția de aur, pe care am încercat să o integrez în tiparul ținutelor.
Am pornit de la ipoteza că dacă în genomul tuturor ființelor vii există constante universale, de ce nu ar exista aceste formule și în veșminte?
A fost un experiment artistic pe care l-am prezentat pe podium sub forma unui performing de costum.
Toate cele trei colecții ale mele, cea de la Licență, Masterat și Doctorat au fost coordonate de dna. prof. univ. dr. Unda Popp, care mi-a fost și îmi este în continuare mentor.

AMK: Care este colecția ta de suflet și de ce?
AS: Toate lucrările mele au pornit dintr-o curiozitate personală, dintr-o căutare și dorință de a experimenta.
Colecția de licență și cea de master au fost realizate doar în alb iar în ultima, cea de la doctorat, mi-am făcut curaj să abordez și culoarea.
Deși toate au fost deosebite, în felul lor, aș putea să vorbesc mai mult despre colecția de la doctorat, pe care am realizat-o într-un timp mai îndelungat. A avut timp să se maturizeze. Iar eu i-am tot adus îmbunătățiri pe parcursul câtorva ani.
Am numit-o Lˋimpression dé-couvrir deoarece a avut ca inspirație curentul impressionist, propunându-și un dialog intercultural, între pictură și designul vestimentar.
Dacă pictorii impresioniști se concentrau asupra redării numeroaselor calități ale luminii și asupra mobilității fenomenelor, prin tușe vizibile, la rândul meu, am transpus aceste atribute în texturi inedite, care vibrează odată cu mișcarea modelelor.
Realizarea intervențiilor asupra materialității a însemnat o muncă laborioasă. Practic am cusut mai multe materiale, strat peste strat, în tehnica matlaseului. Apoi am revelat, filă cu filă, creînd o textură foarte picturală și vibrată.
Cromatică variază între culori pastelate, derivate din albastru și violet, până la culori mai saturate.
Ținutele experimentale, constituite din aceste jocuri de „fileʺ sau mici ferestre, cum le-am mai putea numi, au fost completate de accesorii supradimensionate, transparente, care au adăugat o dimensiune spectaculară și arhitecturală colecției.
M-am jucat mult și cu accesoriile pentru cap, creând forme organice. Unele sunt tributare pălăriilor clasice, dar supradimensionate. Altele sunt realizate prin torsionarea materialului, pe care am căutat să-l compun în forme cât mai expresive.

AMK: Ești o mare susținătoare a reciclării. Folosești acest concept în creațiile tale?
AS: Sigur.
Din acest punct de vedere încerc să folosesc materialul cât mai smart, cu pierderi cât mai mici. Iar dacă există pierderi, încerc să le integrez în alte ținute. Chiar am creat diverse tipuri de materialități, provenite din resturi de textile, la provocarea pe care am primit-o ca studentă, din partea lect. univ. dr. Alina Maria Griga într-una din temele de atelier.
De asemena, am realizat ținute din materiale reciclabile, cum ar fi Fly In Dress, compusă din fluturași uzați, de la săgețile de Darts. Aceștia au o viață destul de scurtă, când se tocesc trebuie înlocuiți. Soțul meu, care este triplu-campion național la Darts, le-a colectat, timp de mai mulți ani și m-a ajutat astfel la conceperea acestei ținute.
Este un proiect pe care doresc să-l dezvolt prin crearea unei mini colecții, plecând de la aceste elemente reciclate.
Tot la capitolul reciclare aș mai menționa o altă colaborare, pe care am avut-o cu cercetător doctor Mihaela Ene.
M-a pasionat întotdeauna apropierea de natură, imersiunea omului în mediul înconjurător. Cunoscând de asemenea și pasiunea pentru ciuperci a Mihaelei Ene, am realizat cu ajutorul ei, o creație vie, din miceliu. Este o rochie delicată, firavă dar foarte picturală. Se pare că natura este cel mai bun pictor. Această rochie vegetală, pe care am numit-o Grown Gown a fost expusă în Moscova, în anul 2019 la Innovative Costume of the 21st Centrury: the Next Generation. Ea vorbește, bineînțeles despre viața hainelor.
Alegerile pe care le facem ne conduc la un consumerism exagerat care generează munți de haine uzate, așa numitele landfields care, din păcate, nu pot fi descompuse de sol și reintegrate în natură decât după zeci, poate sute de ani. Între timp se adună alte și alte sute de tone de haine nedorite care ne sufocă planeta. Cercetarea mea în domeniul bio-tehnologiei este doar un început firav în ceea ce înseamnă sustenabilitatea modei. Sper ca într-o zi, cu ajutorul unei echipe complexe, cu expertiză în mai multe domenii de cercetare, să pot continua acest proiect atât de important pentru viitorul planetei noastre.
Referindu-mă tot la sustenabilitate, aș dori să menționez și recenta colaborare cu Fashion Revolution Romania, o organizație internațională, care militează pentru consumul responsabil al resurselor din domeniul modei, reprezentată la noi în țară de Mariana Stan.
Cu ajutorul Fashion Revolution, studenții anului l Licență - Modă, de la UNArte, au beneficiat de materiale donate de designeri, haine reciclate și second hand care au prins viață în colecția Re-Live la Belle Époque, pe care am prezentat-o și expus-o în cadrul evenimentului Money. Fashion. Power – Manifest for Sustainable Fashion, la Hilton Holiday Inn Hotel, în cadrul Fashion Revolution Week, în aprilie 2022.
Împreună cu colega mea, lect. univ. dr. Antoaneta Tică, am fost bucuroasă să coordonez această colecție, inspirată din perioada sfârșitului de secol XlX și începutului de secol XX.
Ne-am focusat în colecție pe crearea de texturi originale, care să pună în valoare materialele reciclate, pe care le-am avut la dispoziție. Studenții au făcut o treabă grozavă dovedind că se poate găsi o nouă utilizare bucăților de textile aparent nefolositoare.
AMK: În prezent ești asistent universitar la Universitatea Națională de Arte din București și formezi la rândul tău tineri talentați. Ce te-a determinat să rămâi în sistemul de învățământ?
AS: Lucrul care mă atrage cel mai mult la UNArte este mediul, vibe-ul care se simte odată ce ai pășit pe porțile Universității. Este o atmosferă cu care eu am rezonat din prima clipă.
Am simțit că am ajuns „acasă‟, atunci când am vizionat prima Gală a absolvenților din cadrul departamentului Modă - Design Vestimentar, acum 12 ani, în vara de dinaintea examenului de admitere.
Există o efervescență creatoare care se simte în aer. Oamenii de aici gândesc out of the box, sunt foarte preocupați de a experimenta, de a căuta noi forme și tehnici de exprimare artistică.
Apoi sunt, bineînțeles, foștii mei profesori, în prezent colegii mei, pe care îi stimez și-i prețuiesc foarte mult.
Aș dori din nou să o menționez pe doamna profesoară Unda Popp, persoana de la care am învățat cel mai mult, în toți anii petrecuți la UNArte.
De asemenea, aș dori să îi mulțumesc și să-i evoc contribuția istoricului Adina Nanu, de la care am învățat bazele istoriei costumului prin cărțile semnate de dânsa și prin colecția de costume istorice autentice, pe care am admirat-o în multe ocazii.

AMK: Pentru ca ești acolo... în sistem, ce sfat ai da tinerilor aspiranți ce vor să intre la Facultate de Arte Decorative și Design? Ce calități ar trebui sa aibă?
AS: Pentru că este o universitate vocațională, în primul rând trebuie să fie siguri că simt o chemare pentru artă, pentru exprimarea creativă. Trebuie să citească multă istorie a artei, să meargă în muzee, expoziții, evenimente culturale, să se documenteze foarte bine, pentru a cunoaște viziunea și rădăcinile gândirii unui artist. Trebuie să ajungă să înțeleagă cum se construiește și cum se declină un concept, cum se așează el în diverse tipuri de manifestări artistice.
Apoi trebuie să pună osul la treabă. Arta nu se realizează doar citind cărți și vizionând documentare. Trebuie s-o treci prin filtrul propriu. S-o experimentezi cu mâna ta, cu viziunea ta personală. Trebuie să fii dispus și la eșec. Să-ți dorești să mai încerci o dată și încă o dată, până reușești.
Și mai am un sfat foarte important - să nu devii auto-suficient. Ar trebui să te întrebi întotdeauna cum poți face mai bine? Să-ți recunoști și să-ți îmbrățișezi limitările. Să-ți evaluezi, cu ajutorul profesorilor, fiecare proiect și să-ți propui ca data viitoare să faci mai bine.
Cunoașterea, din punctul meu de vedere, vine din experimentare. Cu cât FACI mai mult, cu atât înveți mai multe. Nu poți crea o haină citind un curs de tipare sau unul de istoria costumului. Trebuie să simți materialul în mână, să-l așezi pe manechin. Să-l pliezi, să-l drapezi, să-l manevrezi în fel și chip astfel încât, după multe încercări, să iasă ceva valoros.
AMK: Consideri că programa de învățământ universitar în ceea ce privește formarea tinerilor designeri este completă, sau ar mai trebui introduse cursuri?
AS: Din punct de vedere al creației artistice, Universitatea Națională de Arte cred că este aliniată cu cele mai importante universități din lume.
La departamentul Modă – studenții lucrează mult. Au parte tot timpul de prezentări de modă, expoziții, workshop-uri, concursuri la care participă sub îndrumarea profesorilor.
La toate evenimentele, naționale și internaționale, studenții primesc aprecieri și au rezultate deosebite.
La fiecare trei săptămâni, anii de la studiile de Licență au o temă nouă și trebuie să realizeze practic o ținută de la zero, respectând indicațiile profesorului. Asta pe lângă cursurile teoretice de estetică, anatomie artistică, istoria artei etc, care se fac în comun cu celelalte specializări.
La Master, unele teme au un timeing mai îndelungat, dar sunt mai complexe.
Datorită acestui ritm susținut, studenții reușesc la sfârșitul celor trei, respectiv doi ani, să-și prezinte în Gala Absolvenților, viziunea proprie, în colecții de 6 -7 ținute, coordonate de profesori. Astfel, proaspeții designeri au deja un portofoliu bogat, la finalizarea studiilor, clădit în anii de studenție, bazat foarte mult pe experiment. Haina este abordată sub diversele ei forme, de la vestimentația purtabilă, la haina - obiect, wearable art, performingul de costum, costum de scenă, până la instalația de costum.
Practic studenții învață multiple valențe ale veșmântului, astfel încât ei pot lucra mai departe într-o diversitate de domenii conexe (pot fi stiliști, scenografi, personal shopper, window merchandiser, designeri vestimentari, costumieri, ilustratori sau pot aborda unul din multiplele domenii creative emergente).
Dacă ar fi să mă gândesc la ce anume s-ar mai putea îmbunătăți din punct de vedere al programei - probabil că ar mai fi de lucrat la partea de marketing și PR ale artistului.
Cred că latura aceasta de artă ca business nu e tratată la capacitate maximă. Dar probabil că nici nu face neapărat obiectul unei Universități de Arte.
Iar specific pe secția Modă, probabil că putem dezvolta mai mult ramura de critică de modă.
AMK: După finalizarea studiilor doctorale, viitorul tău este aici în România sau ai de gând să pleci în afară?
AS: Nu exclud nicio posibilitate. Nu știi niciodată ce-ți rezervă viitorul. Deocamdată, în viitorul foarte apropiat nu se întrevede o plecare definitivă în străinătate.
Dar există diverse schimburi de experiență pe care Universitatea le pune la dispoziție.
Prin diverse proiecte, programe, conferințe, evenimente internaționale la care poți participa, ca și cadru didactic.
Iar ca student ai posibilitatea să studiezi în străinătate unul - două semestre, prin programul Erasmus. Ceea ce-ți dă o deschidere extraordinară. Cunoști oameni din alte culturi, poți să-ți construiești relații, prietenii. Vezi stilul de predare/învățare de peste hotare.
Personal am beneficiat de programul Erasmus în anul 3 al studiilor de Licență, la Accademia di Belle Arti di Roma. Astfel am avut ocazia să expun câteva lucrări în Italia, în Calcatta, un mic orășel al artiștilor, de lângă Roma. A fost o experiență pe care o recomand tuturor studenților.
AMK: Pentru că am descoperit cum este designerul Andreea Stoian, povestește-ne și despre omul Andreea Stoian. Ce îți place să faci în timpul liber? Ce cărti iubești, ce muzică asculți?
AS: Sunt de părere că Mana Natură este învățătorul suprem. Iubesc să ascult marea, să simt nisipul și scoicle, să merg la munte, să ascult sunetul pădurilor. Îmi place să experimentez toate formele de relief și toată diversitatea de plante, gâze și animale.
Ca și cărți, în ultimii ani am tot citit volume de dezvoltare personală, comunicare și marketing. Astfel am ajuns să mă înțeleg mai bine pe mine și pe cei din jurul meu. Am reușit să am o comunicarea mai apropiată inclusiv cu studenții.
Pe lângă acestea, articolele despre artă sau biografii ale marilor creatori sunt parte din rutina săptămânală. Le citesc prin natura meseriei.
Muzica pe care o ascult este în funcție de ceea ce fac și de cum mă simt în ziua respectivă. Am diverse play-list-uri în telefon, pentru diversele activități pe care le fac.
AMK: Ce proiecte vrei să dezvolți în viitor?
AS: Aș vrea să continui să creez colecții.
Mi-aș dori să am atelierul meu, în care să mă pot juca cu imaginația, cu tiparele, cu materialele. Să continui experimentele, dar de data aceasta într-un mod mai potolit, mai apropiat de haina purtabilă. În timpul studiilor am explorat mult. Acum cred că a venit momentul să adun și roadele a ceea ce am semănat.
follow Andreea Stoian on
Dacă ți-a plăcut interviul poți sprijini ONG-ul Anonymo Muza donând 5, 10 sau 50 RON în contul RO22RNCB0072129669300001, deschis la BCR (titular cont Asociația Anonymo Muza), CUI 30763659.